czwartek, 31 lipca 2014

Klatka - więzienie czy oaza? Jak wprowadzać i używać?


Pewna wymiana zdań na Dogomanii zmobilizowała mnie do napisania tego postu i podzielenia się z wami moją opinią. Nie jestem behawiorystą, nie mam wielkiego doświadczenia oraz nie przeczytałam miliona książek o psach. Na podstawie tego, co do tej pory się nauczyłam, myślę, że spokojnie mogę się wypowiedzieć w tym temacie jak ja na to patrzę. Jeśli ktoś nie będzie zgadzał się z moimi poglądami, zapraszam do dyskusji w komentarzach. 
Dodatkowo zapraszam do przeczytania w tym poście, jak nauczyć psa korzystania z klatki oraz kilku słów o create games.
Przygotowałam się do tej notki czytając Dogomanię i jeszcze kilka innych stron internetowych. Rozpisałam sobie w 8 punktach najważniejsze zagadnienia, które nurtują ludzi i są tematem tabu. Ostatni punkt, to będzie moja opinia na ten temat, by podsumować post. Myślę, że to wprowadzenie już za długo się ciągnie, więc zapraszam do notki.

1. Klatka czy kojec.
Mimo, że to pozornie bardzo podobne rzeczy, różnią się pod wieloma względami. Klatka stoi w mieszkaniu, dokładnie w pokoju, gdzie przebywają domownicy i jest otwarta, czyli nie ogranicza wolności psa. Może on robić coś poza klatką, ale może też pójść w niej odpocząć, pospać, pomemłać gryzaka. Kojec stoi na polu i zazwyczaj nie jest otwierany przez cały dzień, a pies zostaje wypuszczany jedynie w nocy. Nie ma większego kontaktu z ludźmi. Takie używanie, a wręcz nadużywanie kojca, jest dla mnie ograniczeniem wolności psa. Nie słucham tutaj też jak ktoś mówi, że ma za niskie ogrodzenie i pies może wyskoczyć. To żadne wytłumaczenie. Jak brali psa, to również mieli za niskie i wiedzieli, z czym to się wiąże. A nawet jeśli potem robili, to czemu nie wzięli pod uwagę psa? Pełnoprawnego członka rodziny? Druga grupa ludzi może powiedzieć, że zamykają psa w kojcu na cały dzień, bo jest agresywny. Nic bardziej naiwnego, to pogorszy tylko stan psa, a nie pomoże. To tylko pójście na łatwiznę. Klatka natomiast, dobrze wprowadzona, jest pewnego rodzaju osobnym pokojem dla psa. Jego oazą, miejscem, gdzie może się wyciszyć. Klatka służy też do zabawy z psem, ale i pomaga w jego wychowaniu (o create games w pkt. 7).
Podsumowując, klatka nienadużywana jest lepsza, niż kojec i, nieśmiertelny, "duży ogródek". 

2. Klatka a boks w schronisku.
Wiele osób porównuje klatkę do boksu w schronisku lub więzienia. Nic bardziej mylnego. Psy, które mają klatkę w domu, są kochane, dba się o nie i są pełnoprawnymi członkami rodziny. Nie są zamykane w niej na kilkanaście dni, miesięcy, czy nawet lat. Nie w każdym schronisku są wolontariusze, którzy zajmują się psami. To nie jest również więzienie. Pies nie odczuwa tego jako ograniczenie wolności, bo został nauczony siedzenia w klatce. Dla niego jest to oaza spokoju, jego własny pokój, miejsce, gdzie nikt nie może zawracać mu głowy. Tak, jak my lubimy zaszyć się w swoim pokoju, tak i pies ma swoje cztery ściany. 

3. Zamykanie w klatce podczas nieobecności. 
Niektórzy uważają, że to, że pies niszczy, jest uwarunkowane tym, że jest źle wychowany. Nie zgodzę się z tym do końca. Moim zdaniem, nie można być pewnym żadnego psa, bo to jednak nadal pies. Wiadome, że ważnym punktem w wychowaniu psów jest nauczenie ich nieniszczenia i zostawania samemu w domu, ale nie raz psu może się coś pozmieniać i nagle wpadnie na pomysł obgryzienia stołków czy ścian. Ja sama jestem przeciwna zamykaniu w klatce i od razu mówię, że tak, nigdy nie miałam psa i nie musiałam zamykać go w klatce i pewnie dlatego mam takie podejście. Jednak wiem, że jeśli zostawanie psa samego w domu mogłoby być dla niego niebezpieczne z różnych czynników, najpierw próbowałabym tresury, a dopiero potem, w ostateczności, zamknęłabym go w klatce. Ale to na prawdę w ostateczności. Zamykanie w klatce to nie jest pójście na łatwiznę, o ile pracujemy z psem po pracy i staramy się go dobrze wychować. Temat ten jest bardzo gorący i lepiej w niego nie wchodzić, bo wzbudza wiele kontrowersji.

4. W czym klatka jest lepsza od zamykania w łazience?
W klatce pies ma tylko kocyk/legowisko, miskę i możliwe, że jakąś zabawkę. W łazience natomiast są różne niebezpieczne rzeczy, które pies może pogryźć/połknąć, jak np. środki typu Domestos. Pies, mimo to, że nie jest kotem, i nie wskoczy na wysokie szafy w pokoju, to jest bardzo sprytny i pomysłowy. Są takie osobniki, które potrafią otworzyć sobie drzwi, szafki, odkręcić kran itp. Poza tym, Ci którzy wolą zamykać w łazience, a nie w klatce, niech zadają sobie pytanie, czy zamykanie w klatce nie jest bardziej humanitarne? Nie patrząc na te kraty, które odrzucają człowieka - jest. Czemu? To proste. Pies i tak i tak siedzi zamknięty w jednym miejscu, ale nie zagraża mu tyle rzeczy, ile w łazience. Poza tym, dobrze wprowadzona klatka jest pokojem jest psa i nie będzie się w niej źle czuć. Pies jest bardzo elastyczny i dopasowuje się do naszej rutyny dnia. Zdarzają się wypadki, że pies, nawet gdy są właściciele cały dzień, leżą tam gdzie zawsze i nie ruszają się do 15, czyli do godziny, w której wracają właściciele i nie jest to nic złego. To jedynie pokazuje, że tak psu jest dobrze. 

5. Klatka - oaza spokoju, nie kara.
Nie można traktować kratki jako karę dla psa, czyli np. zamykanie za to, że pies zachował się nie tak, jak chcemy. Wtedy to jest ograniczanie wolności i krzywdzenie psa. Klatka ma kojarzyć się z czymś dobrym, ze spokojem i bezpieczeństwem. Dobrze wprowadzona jest przyjemnością dla psa.

6. Kiedy wprowadzić klatkę?
Ja mojemu szczylowi klatkę wprowadzę od razu, czyli gdy będę go odbierać. Przetransportuję w niej psa, a potem w domu postawię w takim miejscu, by mógł obserwować cały pokój i oswajać się z rodziną i otoczeniem. Uważam, że od razu wprowadzona klatka zaoszczędzi mi wielu trudów związanych z wychowaniem. Klatka kennelowa nie jest tylko dla nadpobudliwych psiaków lub tych, które niszczą w domu. Prosty przykład: jest Nowy Rok, Sylwester. Psiaki wtedy chowają się tam, gdzie czują się bezpiecznie. Gdy nie mają klatki - pod stół, czy pod łóżko. Te, co mają klatkę - od razu do niej biegną. Stół nie jest tak dobry jak klatka, ponieważ nie ma tych czterech ścian, przez które pies czuje się bezpieczniej i pewniej. Warto też nadmienić, że pies podczas fajerwerków może zrobić sobie krzywdę na wolnej przestrzeni, więc wtedy lepiej bardziej zwrócić na niego uwagę. Niektóre psy czują się pewniej i bezpieczniej w klatce, niż przy własnym właścicielu. 

7. Jak wprowadzić? Create games.
Bardzo łatwo wprowadzić w życie psa klatkę, jednak również bardzo łatwo jest coś popsuć i cała nauka pójdzie na marne. Warto przed nauką pooglądać sobie filmiki czy poczytać o tym na forum. 
Create games - ćwiczenia, które dotyczą klatki kennelowej, transportera i tym podobnych rzeczy.
Trzy przydatne filmiki na początek, czyli podstawa:
ZELDA:
Bardzo dobrze i obszernie ten temat opisany jest na forum Dogomania:

8. Podsumowanie.
Klatka kennelowa to bardzo dobre rozwiązanie dla każdego psa, o ile jej nie nadużywamy. Mój pies od razu dostanie klatkę, ponieważ uważam, że dzięki temu lepiej go wychowam. Nie będę naciskać na psa, by przebywał w niej, jeśli nie będzie chciał. Chcę tylko, żeby wiedział, że ma miejsce w domu, gdzie znajdzie spokój, bezpieczeństwo, oraz że są to tylko jego cztery ściany. Klatka to również bardzo dobre miejsce do wspólnej zabawy i ćwiczenia z psem (patrz pkt wyżej). Podsumowując, jestem za klatką i na pewno trafi za niedługo do wyprawki mojego szczeniaka.

To by było na tyle, jeśli o czymś zapomniałam, coś pomyliłam, źle napisałam lub macie odmiennie zdanie na ten temat, zapraszam do wymiany zdań na poziomie w komentarzach.

3 komentarze:

  1. Ja jeszcze tylko pozwolę sobie zacytować jedno zdanie, na które zwróciłam uwagę i mi się bardzo podoba: "to, jakie skojarzenia z klatką będzie miał nasz pies, zależy wyłącznie od tego, jak mu ją zaprezentujemy i jaki zbudujemy jej "wizerunek" w oczach naszego pupila.":)
    I link do artykułu z opisanym treningiem klatkowym: http://www.labrador.org.pl/mp_klatka.htm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za link! Poczytam w wolnej chwili, bo ciągle się o tym uczę i chciałabym wiedzieć więcej przed nauką kennelową :)

      Usuń
  2. Mój pies akurat jest takiej wielkości, że nie muszę go trzymać w żadnej klatce bo to jest mały kundelek. Mimo wszystko i tak staram się o niego dbać najlepiej jak potrafię. Jestem zdania, że bardzo dobrej jakości kosmetyki mają w https://sklep.germapol.pl/ więc dlatego bardzo chętnie je zamawiam. Najlepsze jest to, że pupilowi się one podobają.

    OdpowiedzUsuń

Kasia szczekamy